Een jaartje rond!

3 februari 2020 - Vancouver, Canada

Lieve allemaal,

Tijd om weer eens te schrijven. We zijn alweer een jaartje rond!

Zo'n jaar geleden was het allemaal net begonnen: we waren aan het settelen op Bonaire en stonden voor de keuze of ons jaar Vancouver alle gedoe en een extra 'regelvlucht' naar Nederland wel waard was. Wat lijkt dat alweer lang geleden! We twijfelden toen even serieus of we het wel door moesten zetten, maar ik ben nu zo blij dat we dat gedaan hebben. Ik had deze tijd hier in Vancouver echt niet willen missen: het wonen aan zee én vlakbij de bergen, veel buiten zijn, het wat 'langzamer' leven en veel tijd met Elias en als gezin kunnen doorbrengen. Ook het opbouwen van een nieuw leven hier heeft me eigenlijk wel veel gebracht en we hebben fijne nieuwe vrienden mogen maken.

Tegelijkertijd hebben we rond de feestdagen het thuisfront wel extra gemist... Maar natuurlijk hebben we ons best gedaan om het hier ook een beetje gezellig te maken. De sfeer op straat hielp in elk geval mee. Er is natuurlijk geen Sinterklaas voor wie gewacht moet worden met kerstversiering, dus meteen na Halloween (31 okt) gaat het los. Noord-Amerikaans veel, vooral ook aan de gevels en in de voortuinen. Sommigen gaan helemaal over the top met rendiersleeën en elandfamilies in de tuin. Ook als het niet je smaak is, is het stiekem toch wel heel gaaf en het maakt het minder vervelend om op de korte winterdagen steeds door het donker te moeten fietsen. En Elias was er natuurlijk helemaal gek van. (Sinterklaas kwam hier overigens toch: bij de Nederlandse vereniging, erg grappig om mee te maken!)

Zowel met kerst als oud en nieuw hadden we Nederlandse vrienden hier uit Vancouver te logeren, dus alleen waren we gelukkig niet. En het was superleuk om kerstpost uit Nederland te mogen ontvangen! Maar het voelt toch anders zonder familie en vrienden en alle tradities van thuis. Met oud en nieuw kregen we vast een future flash naar hoe een vuurwerkverbod in Nederland zou voelen. Om middernacht werd er natuurlijk gezoend en geknuffeld,  champagne geplopt, sterretjes aangestoken en een selfie gemaakt. Maar buiten bleef het... stil. Consumentenvuurwerk mag hier niet met de jaarwisseling en de grote vuurwerkshow was afgelast. En de buren lopen ook niet naar buiten. Hoewel ik een vuurwerkverbod prima zou vinden, was dit toch wel een gekke ervaring. Het had net zo goed 30 november kunnen zijn! ;-)

We hadden geen witte kerst, maar in januari hebben we wel een prachtig dik pak sneeuw gehad! Ongewoon voor Vancouver (klimaat is vergelijkbaar met Nederland maar dan wat meer regen) en al het vervoer liep dan ook helemaal spaak. Maar wat wat een mooie aanblik en zo leuk om met Elias zijn eerste echte sneeuwpret mee te maken!
Hier in de stad was de sneeuw na een week weer gesmolten, maar op een klein uurtje rijden heb je verschillende bergen waar het de hele winter wit is. We hebben op Cypress Mountain laatst een wandeling op sneeuwschoenen gemaakt: ik dacht nog aan van die tennisrackets, maar tegenwoordig zien die er veel hipper uit ;-). Winter wonder land, de kinderen deden een dutje in de draagzak en we konden onderweg even opwarmen in een blokhut met houtkachel. Echt het 'Canadagevoel'!
Vorige week hebben we zelfs een dagje kunnen skiën/boarden! Fijn om even te testen of we het nog een beetje konden na drie jaar (viel niet tegen), want over twee weken gaan we met mijn ouders, broer en schoonzus een week wintersporten in Whistler! Superveel zin in: in de sneeuw, maar vooral ook om mijn lieve familie weer te zien en samen herinneringen te maken.

En we hebben nog meer leuke dingen voor de boeg: Elias zijn tweede verjaardag komt eraan, Onno gaat op congres in Californië en er komen weer vrienden uit Nederland! En als klap op de vuurpijl (toch nog ;-)): eind maart gaan we een tripje maken naar Yellowknife, een stad een heel eind ten noordoosten van hier waar het dan waarschijnlijk -20° zal zijn! Cool!!

1. Lieke:
    3 februari 2020
    Gekleurde pieten :-D
    Fijne blog en fijn dat er nog zo veel leuke dingen op het programma staan. Geniet van de sneeuwpret in Whistler.
  2. Anne:
    3 februari 2020
    Ja uiteraard gekleurde Pieten, blackfacing ligt hier heel gevoelig..!